onsdag, mars 03, 2010

Läst



The Red Carpet Campaign i New York Magazine. En så kallad rafflande inblick i Hollywood-studiornas kampanjande inför Oscarsgalan.

Blodet fortsätter att flyta i Sydsvenska Dagbladet. Björn af Kleen i högform. Sällan har en vanlig schemalagd och PR-kvinna-övervakad hotellrumsintervju fått sådant liv. Att ta en sådan detalj som intervjuobjektet Ellroys skjortor och liksom go all in med den, beskriva deras extra längds funktion att dölja eventuellt utstickande valkar och sedan avsluta med punchlinen »Världens dyraste Gällivarehäng är alltså i stan« är genialiskt.

Tycoon, Contractor, Soldier, Spy i Vanity Fair. Ett reportage som fängslade mig under jullovet men som jag glömt att tipsa om. En kittlande insyn i amerikansk militärentreprenad, om företaget Blackwater, som fått mången motsvarighet i fiktionens värld (»PointCorp« i State of Play, »Starkwood« i 24), och dess skapare, CIA-asseten Erik Prince, en dubiös Colonel Jessep-karaktär med snygga skor och ständiga dödshot hängandes över sig.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem