tisdag, juni 03, 2008

Postumt Sidney Pollack-pepp (2/2)




Pollack och Gehry beskådar de vrickade formerna.

Pollacks sista film blev Sketches of Frank Gehry från 2005 (trailer här).
En underbar rulle, både ur ett filmiskt och porträttmässigt perspektiv, men kanske framför allt på grund av mitt alltmer fördjupade intresse för arkitektur.
Kolla på första bilden – killen är ju galen!
Bäst var när man fick se hur Gehry satt med pappmodellerna och lät sina assistenter klippa sönder tak, vinkla väggar och allmänt fucka upp byggnadsstrukturen för att göra den så spännande och oförutsägbar som möjligt. En scen som faktiskt gör Gehrys inhopp i The Simpsons lite mindre satirisk – även om deras wrecking balls var ganska roliga.
Intressant också hur nära vänner Gehry och Pollack verkade vara. De hade känt varandra i flera år innan Pollack fick förfrågan om att göra dokumentären (»It's not just that I didn't know anything about making documentaries. I didn't even know anything about architecture!« kommenterade han uppdraget.) Genom hela filmen jämför de sina respektive kreativa processer, hur de båda kämpar i en extremt kommersiella branscher. Gehry hade till och med snott Pollacks yrkesmässiga grundinställning: man får hitta den där enstaka procenten i processen där man skaffar sig fritt spelrum.
En procentsats som visserligen verkar vara i underkant i Gehrys fall.

måndag, juni 02, 2008

Postumt Sidney Pollack-pepp (1/2)



Robert Redford utmanar Al Pacino i tävlingen om vem som snyggast bär uppvikt krage.

Spenderade delar av helgen med att hedra den nyss framlidne Sidney Pollack med att se några osedda verk.
Blev grymt imponerad av Three Days of the Condor. Som en slags urmoder till sentida filmer som Enemy of the State och Bourne-trilogin. Hjälten är jagad, insnärjd i en konspiration han inte vet vem som ligger bakom – ett perfekt thrillerrecept, som Pollack visserligen själv drev till perfektion i sin Firman från 1993.
Nu gick det kanske lite väl snabbt för Faye Dunaway att drabbas av Stockholmssyndromet och låta Robert Redford sova med henne redan första natten. Men nånstans var de väl tvungna att skarva i manusadaptionen, då förlagan heter Six Days of the Condor.